Miguel Endara har skabt dette utroligt realistiske billede af sin far ved hjælp af en teknik kaldet stippling . I løbet af 210 timer, skabte han billedet med mere end 3 millioner prikker. Tro det eller ej, han har kun brugt 1 pen til hele tegningen.
Se hvordan i videoen i bunden af artiklen.
Hvad er Stippling?
I en tegning eller et maleri, er det prikker lavet af pigment af en enkelt farve, påført med en pen eller pensel, jo tættere punkterne står, des mørkere bliver overfladen, hvorved man kan opnå mørke – lyse skyggevirkninger. Dette svarer til, men adskiller sig fra-Pointillism, som bruger prikker i forskellige farver til at simulere blandede farver.
I grafik, kan prikker være skåret ud af en overflade, hvor blæk vil blive anvendt til at producere enten en større eller mindre tæthed af blæk, afhængigt af trykteknik. I gravering, den teknik opfundet af Giulio Campagnola omkring år 1510. Stipple kan også anvendes i gravering eller til at skulpturere et objekt, selv når der ikke benyttes blæk eller maling for eksempel ujævnhederne graveret på glas producerer områder, der synes lysere end det omgivende glas.
Teknikken blev populær som et middel til at producere skraverede streggrafik illustrationer til offentliggørelse, da tegninger skabt på denne måde kunne være gengivet med enkelt sort blæk. Den anden fælles metode er skravering, som bruger linjer i stedet for prikker. Stipple har traditionelt været favoriseret over klækning i biologisk og medicinsk illustration, da det er mindre sandsynligt end klækning til at blande sig visuelt med de strukturer, der illustrerede (de linjer, der anvendes i klækningen kan forveksles med egentlige konturer), og også da det giver kunstneren mulighed for variere tætheden af skygge mere subtilt for at skildre buede eller uregelmæssige overflader.
Billeder produceret af halvtoner eller dithering og computer printere opererer på de samme principper (varierende størrelse og / eller indbyrdes afstand af prikker på papiret), men gør det via fotografiske eller digitale processer snarere end manuelt. Disse nye teknikker har gjort det muligt at konvertere halvtonebilleder i mønstre egnet til udskrivning, men kunstnere kan stadig vælge stiple for sin enkelhed og håndlavede udseende.